Artsen zonder Grenzen
Social Strategy
Verhalen met een missie.
Hoe kan een internationaal erkende NGO sterkere sociale banden creëren? Hoe kunnen we wat we doen omzetten naar een aantrekkelijke online ervaring? En hoe laten we zien dat we geen 'witte redder' organisatie zijn, maar laten we onze supporters zien wie we echt zijn? Deze grote vragen waren de start van ons creatieve proces voor een sociale strategie die niet alleen meer woorden, maar ook meer structuur gaf aan de bijzondere verhalen van Artsen zonder Grenzen.
Relevante content.
Het klinkt vrij eenvoudig, maar het is wel waar: Uit het oog ís uit het hart. Met deze strategie maken we wat ver weg lijkt een beetje dichterbij. Niet door de oude NGO-truc te gebruiken die inspeelt op het schuldgevoel van mensen, maar door de belangrijkste onderwerpen van Artsen zonder Grenzen te nemen en te relateren aan de belevingswereld van het publiek. Met 35.000 mensen aan het werk in meer dan 70 landen en fotografen en journalisten die hen volgen, stroomt Artsen zonder Grenzen over van mooie content. Daarom hebben we ons gericht op het structureren van al deze verhalen in 9 verschillende thema's die zorgen voor een duidelijke structuur in storytelling. Voor het publiek maken we in de vormgeving visueel onderscheid tussen thema's als: 'Education', 'Advocacy', 'Serious Numbers', 'Serious Results', 'Short Stories' en 'De Artsen Zonder Grenzen'.
Strategie praktisch maken.
Een strategie komt pas tot leven als het content team ermee aan de slag gaat en het zich eigen maakt. Daarom creëerden we een duidelijke visie en missie voor de sociale strategie. We hebben waarden opgesteld waaraan content kan worden getoetst, zodat de interne discussie niet alleen gaat over wat mensen leuk vinden, maar ook onderzoekt welke aspecten een post doen werken. Ook stelden we een duidelijke rol op voor Artsen zonder Grenzen in de vorm van een merkarchetype dat vorm geeft aan wat het merk en de sociale strategie het publiek moeten brengen.