Betekenisvol marketingproject op de agenda voor 2024?

Nu open: Dien vrijblijvend een aanvraag in voor campagnes, branding, content en merkstrategie.

FNV

Landelijke campagne om werkomstandigheden voor vrouwen op de werkvloer te verbeteren.

Merk Fotografie

Content Driven Campaigns

Visuele Identiteit

De FNV wil nog beter opkomen voor de belangen van vrouwen op de werkvloer.

In 2025 is het 50 jaar geleden dat de Wet Gelijke Beloning in Nederland aangenomen werd. Dit betekent dat iedereen gelijk beloond moet worden, ongeacht gender. Toch krijgen vrouwen in Nederland voor gelijkwaardig werk nog steeds 13% minder betaald. 30% van de vrouwen in Nederland heeft het afgelopen jaar te maken gehad met pesterijen en seksuele intimidatie op de werkvloer. Sectoren waarin veel vrouwen werken worden stelselmatig onderbetaald en vrouwen hebben een grotere kans op een burn-out. Hierom vroegen ze aan ons of wij samen met hen een ledenwerfcampagne wilden ontwikkelen. Want hoe meer vrouwen lid zijn van de vakbond, hoe sterker de vakbond staat.

De FNV is een emancipatiemachine.

Dankzij gesprekken met vele FNV vrouwen, ontwikkelde het idee om de FNV als ‘emancipatiemachine’ te gebruiken. Want het proces van bewustwording naar actie ondernemen, bleek steeds dezelfde stappen te volgen. Eerst herkenning en inzichten, dan kennis en nieuwe perspectieven, vervolgens verbinding en support en dan acties en handvatten. Deze stappen liggen aan de basis van de campagnestrategie.

Content driven campaign = 360 ronde campagne.

Een campagne is meer dan een pakkende slogan. Wij geloven dat relevante content key is en dat een campagne zelf al bij kan dragen aan het uiteindelijke doel van meer gelijkwaardigheid op de werkvloer. Daarom kozen we juist voor deze klant ervoor een Content Driven Campaign te ontwikkelen. Een campagne met inhoud en veelzijdigheid.

Uit onderzoek van de FNV blijkt dat er een aantal thema’s het belangrijkst zijn voor werkende vrouwen. Dit gaat om gelijke beloning & sectorale ongelijkheid, grensoverschrijdend gedrag & seksuele intimidatie,  en discriminatie & racisme. In ons Campagne Grid hebben we deze thema’s over de verschillende stappen in de ‘emancipatiemachine’ heen gelegd. Dit leverde 12 intersecties op, die we na veelvuldig onderzoek vulden met in iedere intersectie, specifieke onderwerpen en vormen voor de content.

Sta op. Voor elkaar.

Sta op. Voor elkaar. Dit is de kernboodschap van de campagne. Want doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je collega, vriendin, zus of moeder. In het campagnebeeld plaatsen we 2 beelden naast elkaar om die connectie van 1 vrouw met een ander te maken.


Werkende vrouwen door heel Nederland.

Werkende vrouwen zijn vaak onzichtbaar of worden afgebeeld terwijl ze poserend niets aan het doen zijn. Het percentage werkende vrouwen in Google Images, is niet representatief voor hoeveel vrouwen daadwerkelijk in een beroepsgroep werken. Met deze campagne zagen we de kans om vrouwen juist tijdens hun werk te fotograferen. In verschillende sectoren, door het hele land.

We reden het hele land door om vrouwen te interviewen, ze te fotograferen en te filmen in hun werkomgeving. Van lasser tot zweminstructeur tot buschauffeur tot communicatiemedewerker, elke vrouw had een belangrijke reden om mee te doen aan deze campagne. Super verbonden aan de FNV en heel sterk met de missie om ongelijkheid tegen te gaan. We creëren korte clips met testimonials en hun persoonlijke verhalen. Ook maakten we ‘bewegende foto’s’ om daar quotes van desbetreffende vrouw op te plaatsen. Springt goed in het oog op social media. Naast video’s van vrouwen op de werkvloer, ontwikkelden we een format waarin onderwerpen uitgelegd en vragen kort worden beantwoord door twee FNV bestuurders.

Herkenning door design.

Tijdens het onderzoek en de verschillende gesprekken die we met vrouwen voerden, kwamen vaak bepaalde opmerkingen en ‘grapjes’ voorbij. Deze opmerkingen hebben we geïntegreerd in de campagne als een eerste persoonlijke herkenning voor anderen. Het design voor de campagne, die we binnen de bestaande visuele stijl van de FNV hielden, is geïnspireerd op posters uit de jaren 70 van verschillende vrouwengroepen- en bonden. Pastel tinten met een papier gevoel, terug naar het moment dat de vrouwenbeweging in Nederland bijna 50 jaar geleden veel zichtbaarheid genereerde en bijvoorbeeld dus de wet Gelijke Beloning in het leven werd geroepen.

Data gevisualiseerd

Data visualisaties werken goed op sociale media of ter ondersteuning van een artikel. Het helpt data, die normaal gesproken verstopt zit in onderzoeken, toegankelijk en gemakkelijker leesbaar. De data komt uit onderzoeken van de FNV zelf en vanuit statistieken van het CBS.

Een kennisbank vol inhoudelijke artikelen.

Een van de pijlers van de campagne is om vrouwen kennis te geven en nieuwe perspectieven te bieden. Daarom hebben we een kennisbank ontwikkeld waar een eigen gedeelte van de website van de FNV geheel in het teken staat van vrouwen op de werkvloer. Binnen de kennisbank hebben we de stappen uit de emancipatiemachine nog steeds als leidraad gebruikt. Persoonlijke verhalen, kennis over welke rechten je hebt als vrouw, geschiedenis, informatie over de vakbond zelf, onderzoeken, afgewisseld met video’s en tools. We hebben de verschillende artikelen geschreven met een journalist om zo echt inhoudelijke informatie te kunnen bieden.

Formats met 100 stuks content

Uiteindelijk ontwikkelden we 5 formats en 100 stuks content variërend van foto, video, artikel of data visual. Belangrijk is het dat je als marketeer en merk de vrijheid hebt om verschillende beelden te testen naast elkaar of verschillende stukken content met elkaar te combineren. Door heldere formats aan te leveren is deze vrijheid er en kan de campagne, ook na het produceren van alle content, continu relevant blijven.

Loonkloof pakket

Een van de belangrijke momenten in het jaar als het gaat om gelijke beloning is Equal Pay Day. Deze dag symboliseert de loonkloof van 13%. Vanaf Equal Pay Day werken vrouwen eigenlijk voor niets voor de rest van het jaar. Om Equal Pay Day onder de aandacht te brengen op het werk, ontwikkelden we een Loonkloofpakket waarmee vrouwen op de werkvloer zelf een loonkloof-feestje kunnen organiseren. Vlaggetjes, stickers, een Tony Chocolonely reep en andere merch.

Let's talk!