Mijn studie en visuele cultuur
Gedurende vier jaar studie Fashion & Branding aan Amsterdam Fashion Institute verdiepte ik me in visuele cultuur en leerde ik steeds beter te begrijpen hoe ongelijkheid op het gebied van gender, seksualiteit en etniciteit doorsijpelt in alles wat we om ons heen zien en hoe dat ons beïnvloedt in onze gedachten en gedrag. Ik studeerde in 2015 af aan AMFI met een afstudeerproject over de male gaze en beeldvorming van vrouwen in lingeriecampagnes. Het uitgangspunt: als we populaire cultuur (aka campagnes en merkpositioneringen) creëren die wel klopt met de ervaring van mensen zelf, of hoe we echt gezien willen worden, draagt dit bij aan een wereld met meer gelijkwaardigheid.
Leroy en ik hebben beide een fascinatie voor mensen
Toen Leroy en ik elkaar ontmoetten in 2015 duurde het niet lang voordat we erachter kwamen dat we beide een fascinatie hebben voor hoe mensen in elkaar zitten. Leroy reisde een tijd lang de wereld over als supermodel of the world en belandde uiteindelijk in New York. Hier leerde hij sales in real estate tijdens de crisis van 2008 en verdiepte hij zich volledig in NLP en gedragspsychologie. Terug in Nederland werkte hij bij verschillende start-ups om, erg succesvol, marketing en communicatie afdelingen op te zetten vanuit diezelfde gedragspsychologie.
De eerste keer samenwerken
Aangezien we vanaf onze eerste date in 2015 niet gestopt zijn met praten, filosoferen en denken, werd ons individuele werk steeds meer iets waar we ook samen aan begonnen te werken. Toen Leroy in 2017 bij Incision aan de slag ging om marketing op te zetten en ze echt nieuwe branding nodig hadden, kwam ik erbij en gingen we voor het eerst samen aan de slag. Waar ik totaal mijn (redelijk ongestructureerde) creatieve proces in dook, stond Leroy naast mij elke stap bij te houden en kwam hij erachter dat wat ik aan het doen was, hetzelfde was als wat hij kende uit de gedragspsychologie als de Logische Niveaus van Bateson en Dilts. Tijdens deze opdracht creëerden we een proces dat we gedurende de jaren steeds gestroomlijnder en diepgaander hebben weten te maken. We werken vanuit de visie dat merken zich als mensen moeten gedragen als mensen zich erdoor aangesproken willen voelen. Zo authentiek mogelijk. Daarom werken we ook alleen maar met merken die iets progressiefs neer willen zetten.
Geen agency ervaring en persoonlijke groei
Via heel veel hosselen, sales en LinkedInfluencing hebben we, zonder agency ervaring, voor fantastische klanten gewerkt en projecten gedaan die we vijf jaar geleden als doelen opschreven. Bijvoorbeeld de campagne die we voor Tropenmuseum maakten voor de expositie ‘What a Genderful World’. Om projecten te doen die zo dicht bij onszelf staan, die ons persoonlijk laten groeien en waardoor we een paar weken lang overal queer personen op trams en in abri’s konden zetten - is echt waarom we dit doen.
Inmiddels worden we vaak we als wildcard ingezet tussen partijen die zichzelf op gedegen manieren misschien bewezen hebben, maar ik ben er super trots op dat onze eigen aanpak juist zorgt voor veel enthousiasme bij klanten. Vooral als ze het net even anders willen aanpakken en klaar zijn voor een alles-bevragende en buiten-construct-denkende blik.
De toekomst van Marketing Schmarketing
Marketing Schmarketing is nog lang niet klaar met groeien. We zijn niet per se onderweg om een gigantisch agency te worden, want we zijn liever bezig met klanten en projecten dan met HR. Maar er staan mooie dingen in de planning om onze missie -om de cultuur vooruit te brengen- op grotere schaal uit te rollen. To be continued :)
Heel veel dank aan iedereen die met ons ging werken, ons aangeraden heeft of ons support gegeven heeft in de afgelopen jaren. Keep it coming! <3