Tip 1: Draai clichés om
Stereotypering voorkomen begint met jezelf constant afvragen of je met een campagne-uiting een bestaand stereotype bevestigt of juist doorbreekt. Ga niet snel uit van een standaard manier van in beeld brengen, maar draai het eens om. Zo doorbreek je het cliché.
Tip 2: Stereotypes ontkrachten werkt niet
Het herhalen van stereotypes, om ze vervolgens te ontkrachten heeft een averechts effect. Hierdoor worden de stereotypen onbedoeld versterkt en geactiveerd in het brein. ‘Denk niet aan een paarse olifant’ word voor je brein ‘Denk aan een paarse olifant’.
Tip 3: Denk intersectioneel
Ga niet uit van een binair concept als man/vrouw of homo/hetero. De werkelijkheid van identiteiten en voorkeuren is veel diverser en gelaagder. Betrek daarom altijd verschillende mensen: non-binaire personen, bi+ personen etc. En meng hier etniciteit, leeftijd en lichaamskenmerken in voor zoveel mogelijk inclusie.
Queer mensen zijn meer dan alleen hun uiterlijk of activisme. Ga authentiek te werk!
Tip 4: Ontwikkel authentieke karakters
Let er scherp op dat je in woord, beeld en geluid geen overdreven nadruk legt op uiterlijke kenmerken of gedragingen om queerness uit te drukken. Dus geen extreem felgekleurde kleding of overdaad aan regenboogsymboliek. Queer mensen zijn meer dan alleen hun uiterlijk of activisme. Ga respectvol en authentiek te werk.
Tip 5: Focus op individuele verhalen
Zorg ervoor dat de nadruk in campagnes ligt op het tonen van individuen in plaats van enkel traditionele koppels of polycules die als stereotype kunnen worden gezien. Uiteraard mag je queer relaties ook laten zien, maar plaats altijd eerst het individu centraal. Focus op persoonlijke verhalen, stijlen en passies los van wie iemand leuk vindt of mee samen is. Zo komt de boodschap authentieker over en voorkom je al snel een cliché beeld. Een koppel bestaat uit individuen; het is geen vaststaand gegeven met een stereotype dynamiek.
Tip 6: Betrek personen uit de community
Betrek voorafgaand, tijdens en achteraf altijd minstens één persoon uit de betreffende community actief bij de campagne. Zoals lhbtiq+ personen, mensen van kleur, mensen met een beperking etc. Laat deze van begin tot eind meedenken, meekijken en input leveren. Zo voorkom je blinde vlekken door culturele verschillen en houd je voeling met hoe beelden en teksten overkomen op de communities. Zie dit als een essentiële stap, niet als nice to have.