✓ Check welke intenties jij en je organisatie hebben om iets te doen met Pride.

Als het alleen een leuk inhaakmoment is, of een extra manier om geld te verdienen? Sla dan over. Wil je daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de regenbooggemeenschap, super!

✓ Betrek je lhbtiq+ medewerkers (netwerk)

Luister naar je lhbtiq+ collega’s, zij weten welke uitdagingen er zijn en waar echt behoefte aan is. Stel vragen, leer!

✓ Voorkom stereotyperingen

Mensen zijn meer dan een letter van lhbtiq+. Creëer multidimensionale karakters en blijf weg van stereotypes.

✓ Gebruik inclusieve taal

Wees je bewust van welke woorden je kiest en van de bias in je taal. Gebruik de richtlijnen en laat iemand anders meelezen. Gebruik onze Inclusive Editor.

Download gratis hier de hele Pride Guide

✓ Werk samen met queer creators

Samenwerken met queer makers, creators of agencies zorgt voor directe support voor een lhbtiq+ persoon en je resultaten zullen authentieker zijn.

✓ Doe meer dan het logo in regenboogkleuren

Bedrijven die als enige ‘Pride activatie’ hun logo in regenboogkleuren zetten, gebruiken de lhbtiq+ gemeenschap om een progressief imago aan hun eigen organisatie te geven. Doe meer!

✓ Luister naar queer mensen in je doelgroep

De beste Pride campagnes voegen echt iets toe aan de levens van lhbtiq+ personen. Dit kan ook gaan om een kleinere groep mensen binnen de community. Misschien kom je er wel achter dat een kleine productaanpassing veel impact maakt.

✓ Check intern beleid en CAO’s

Bij organisaties die inclusiever willen zijn, is er een HR beleid dat zich daar op richt. Denk aan dingen zoals geboorte of transitieverlof, maar ook aan het actief voorkomen van discriminatie.

FNV: De FNV heeft een Regenboogchecklist voor CAO’s ontwikkeld om voor meer gelijkwaardigheid op de werkvloer te zorgen voor lhbtiq+ personen.

Bi+ Nederland: Heeft een handreiking ontwikkeld die als toevoeging gezien kan worden op de FNV Regenboog CAO checklist. Uit onderzoek blijkt dat algemene DE&I niet per se werkt voor bi+ inclusie en emancipatie.

✓ Maak tijd en geld vrij

Investeer tijd om Pride goed en zorgvuldig aan te pakken en betaal queer mensen die je inhuurt goed.

✓ Wijs een social media moderator aan

Tijdens Pride campagnes ontstaat er wel eens backlash en negativiteit. Wees hier op voorbereid en besluit wat er gebeurt met dit soort reacties.

✓ Organiseer trainingen door lhbtiq+ organisaties

Het hele jaar door is er ruimte om meer te leren over lhbtiq+ personen. Nodig verschillende organisaties om inclusie te bevorderen.

✓ Doneer extra opbrengsten aan een lhbtiq+ organisatie

Marketing rondom Pride zonder dat de opbrengsten hiervan naar de lhbtiq+ gemeenschap gaan heet pinkwashing.