Sinds 2018 creëert Marketing Schmarketing strategie voor positionering en merkcommunicatie voor (corporatie) start-ups, groeiende MKB ondernemingen, publieke organisaties, horeca-concepten, musea en en missiegedreven initiatieven. We combineren onze ervaring in gedragspsychologie, fashion & branding en het succesvol laten groeien van start-ups waardoor de Marketing Schmarketing Brand Strategy Blueprint onmisbaar is gebleken voor onze klanten.
Reserveren kan gemakkelijk door een aanbetaling te doen in de webshop. Wij nemen vervolgens contact met je op om een eerste gesprek te plannen.
De eerste stap is een conceptsessie. Dit is een manier gebleken om teams te verbinden en vroeg in het traject alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Tijdens een inputsessie zijn sleutelfiguren uit het bedrijf, of de mensen die het meest van het merk, de klanten of het team weten, aanwezig. Ook zijn in ieder geval alle beslissingsmakers over de strategie aanwezig zodat zij vanaf het begin betrokken zijn. Tijdens een conceptsessie doen we een deep-dive in het merk door te kijken naar beeld, waarden en door samen de ambitie en purpose van het merk via verschillende methodieken te bespreken.
Deze sessie duurt ongeveer 2,5 uur en vindt plaats op locatie of in onze studio in Amsterdam om het team in een frisse en creatieve mindset te krijgen. We adviseren om 5-7 mensen aanwezig te hebben tijdens de conceptsessie. Meer intern onderzoek is mogelijk op aanvraag.
Marketing Schmarketing onderscheidt zich door onderzoek te doen naar zowel de markt, de doelgroep als de culturele relevantie van een merk.
Wat is de kern van het merk en waar staat het voor? Wat vindt de doelgroep belangrijk en hoe uiten deze waarden zich in de huidige beeldcultuur? We onderzoeken het merk, de markt en de doelgroep om helder in kaart te brengen wat deze met elkaar verbindt. We vinden linkjes en patronen tussen waar het merk voor staat en hoe die missie terugkomt in onze cultuur. We onderzoeken welk archetype bij het merk past en welke menselijke behoeften het merk in voorziet om zo tot een solide strategie te komen. Zo creëren we een steeds rijkere cultuur van referenties om het merk heen, waardoor een merk steeds authentieker, meer eigen en onderscheidender wordt.
Stap 2 en 3, de onderzoek en creatie fase duren samen ongeveer 3/4 weken. Tijdens dit onderzoek is er geen werk of input van het team nodig.
Op basis van het onderzoek creëren we nieuwe connecties. Vervolgens ontdekken we een creatief haakje waardoor het merkconcept logisch en vertrouwd voelt.
Nu we de organisatie, de purpose en de markt goed begrijpen associeren we rondom het merk om het karakter steeds beter te leren kennen. We analyseren en combineren het onderzoek en de inspiratie om tot de kern van het merkgevoel te komen. We leggen nieuwe verbindingen om een sterk concept te creëren voor een authentiek merk met diepgang. Een merk dat mensen weet te raken voorbij ratio.
Stap 2 en 3, de onderzoek en creatie fase duren samen ongeveer 3/4 weken. Tijden dit onderzoek is er geen werk of input van het team nodig.
Doordat we het nieuwe merkconcept op een inspirerende en persoonlijke manier presenteren voelen teams direct dat ze met het merk aan de slag willen.
Deze oplevering duurt ongeveer 1,5 uur. Aanwezig zijn uitsluitend de teamleden die ook bij de input sessie aanwezig waren. In overleg en kan een sessie afgenomen worden waarin we de merkstrategie voor een grotere groep presenteren.
Na oplevering zijn er twee feedback momenten om de strategie verder aan te scherpen. Daarna kan een eventueel vervolgtraject gekozen worden om de strategie tot leven te laten komen. Bijvoorbeeld in een nieuwe visuele identiteit, een activatiecampagne of creatieve content.